Sivut

lauantai 12. toukokuuta 2012

Operaatio kynsien leikkaus

Kaikki koiranomistajat tietävät että koirien kynsiä tulee leikata lyhyemmiksi tietyin väliajoin. Jos kynnet ovat liian pitkät jalat menevät epätavalliseen asentoon. Sitä paitsi itse ainakin riehutan koiraa niin että se saa hyppiä mua vasten ja ne pitkät kynnet ei tunnu kivoilta. Parketti kiittää myös jos koiran kynnet eivät ole liian pitkät. 


Foxin kynnet on maailman helpoimmat leikata. Ne on vaaleat ja ydin näkyy tosi hyvin. Talvella leikkasin ne aina heti lenkin jälkeen, jolloin ydin oli vielä hieman enemmän vetäytynyt kylmän takia. Kesäisin etenkin takajalkojen kynnet kuluvat asfaltilla niin että niitä ei juuri tarvitse lyhennellä. Tosin nyt ei olla kovin paljoa lenkkeily oikeilla teillä :D


Pyrin leikkaamaan Foxin kynnet viikottain, joka kerta vain ihan vähän. Joskus se kuitenkin jää ja leikkuuväli voi olla kaksikin viikkoa. Leikkaan ne niin että Foxi makaa mun sylissä selällään. Lyhennän myös kynsiä ennen näyttelyitä. 


Foxi inhoaa kynsien leikkaamista. Se on kuitenkin joko tosi hölmö tai sitten liian kiltti pakoilemaan, koska joka ikinen kerta se tulee reippaasti mun jalkoihin kun istun lattialla. Se kuitenkin yrittää nykiä jalkojaan pois kun otan kynsisakset lähemmäs sen jalkoja. 


Miksi kirjoitan tästä tänään? Tänään mä vähän hermostuin Foxin jalkojen nykimiseen, koska se saattaa nykäistä juuri kun olen leikkaamassa. Silloin menisi aika helposti liian pitkälle. Koska valkoiset kynnet on helpot leikata en ole koskaan leikannut liian pitkälle. Paitsi tänään. Jotenkin en katsonut kunnolla missä ydin menee vaan napsaisin vaan. Koira vingahti ja verta alkoi tulla. Ensiksi otin paperin, mutta ei se vuoto sillä tietenkään olisi tyrehtynyt. Siispä koiran käskytys ammeeseen(toinen juttu, josta Foxi ei tykkää mutta kuitekin aina yhtä kiltisti hyppää ammeeseen) ja kylmää vettä tassuun. Kynsi vuoti aika paljon, mutta tyrehtyi kuitenkin. 


Olin ihan varma että Foxi sai jotkut elinikäiset traumat kynsien leikkauksesta, mutta se tuli kuitenkin vielä uudelleen kiltisti mun syliin. 


Kyllä, tästä episodista täytyi nyt selittää täällä :D Oikeasti pitäisi sepostaa meidän eilisistä treeneistä, mutta tämä poikkeuksellinen tapahtuma ohitti sen :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti